Pšeničné klíčky

Pšeničné klíčky

Klíček je část zrna, která je nejbohatší na živiny a aktivní látky, a to zejména na proteiny, které jsou hodnotnější než gluten endospermu, protože mají dostatek lysinu a esenciální mastné kyseliny (10 %), a sice kyselinu linolovou a kyselinu alfalinolenovou.

Pšeničné klíčky

Dále je bohatý na  vitaminy B1, B2, B6, niacin a kyselinu listovou, vitamin E, silný antioxidant; minerály, zejména fosfor, hořčík, železo a stopové prvky; enzymy, např. antioxidant superoxid-dismutáza; octacosanol, který se nachází v pšeničních klíčcích a jejich tucích, v menším poměru v oleji z některých semen. Ukázalo se, že přirozeně zvyšuje odolnost proti únavě a tělesnou výkonnost.

Sto gramů pšeničných klíčků (přibližně 10 polévkových lžic) pokrývá DDD (doporučenou denní dávku) vitaminu B1, kyseliny listové, vitaminu E a manganu. Preventivně se doporučuje sníst 2 až 4 lžíce klíčků ke každé snídani. Jejich užívání pomáhá zejména při následujících obtížích.

V případech poruch nervové soustavy potřebuje více vitaminů skupiny B. Jde např. o astenii (únavu), depresi, stres, nervozitu apod. Neplodnost mužů a žen způsobená poruchou tvorby zárodečných buněk. Vitamin E obsažený v pšeničných klíčcích podporuje tvorbu spermií a ovulaci. Hyperlipidemie (nadbytek tuků v krvi), zejména typu IIa a IIb. Rakovina, srdeční onemocnění (infarkt myokardu a angina pectoris): Svým antioxidačním působením pšeničné klíčky zastavují degenerativní buněčné procesy, stárnutí a aterosklerózu.

Antidiabetický účinek se připisuje vlivu vitaminu B1 a E, které jsou v pšeničných klíčcích přítomny ve velkém množství. Doporučuje se sportovcům, studentům, při psychickém vypětí, v těhotenství a během kojení.

No Comments Yet.

Leave a comment